Dokle pogled seže
Ivanov
Moja fabrika
Jugoslovenski pozorišni festival u Užicu - FESTIVAL BEZ PREVODA - Intervjui

Svako ima mogućnost da stvori svoj svet, a moj svet je umetnost. To je za mene prostor slobode i nisam spreman na kompromise, kaže Damir Karakaš, pisac komada “Blue Moon”.Čitanje nas čini ljudima. Teško mi je kada šetam Zagrebom i vidim ljude koji su puni neke unutrašnje praznine. Ljude do kojih mi je stalo, ali i druge, uvek volim da upozorim da ne dozvole da im se u očima vidi svaka nepročitana knjiga, kaže Karakaš.

Published in Novosti

-Junak našeg doba zasigurno je mali čovek. Svi ovi ljudi koji su večeras gledali ovu predstavu su junaci.
Veoma mi je drago da postoje ovakvi festivali da se možemo okupiti. Na JPF-u sam drugi put i vrlo sam počastvovana prijemom ovde, publikom i ovim razgovorima o predstavi, koji su jedinstveni samo za vaš festival. kaže glumica Branka Trlin.

Published in Novosti

Kao i svuda u regionu najmanje novca se izdvaja za pozorište, za kulturu. Mi smo nekako uvek zadnja rupa na svirali, a uvek smo najglasniji i najbolji ambasadori, kaže Maja Izetbegović.

Published in Novosti

-To može biti najobičniji čovek sa ulice. Pa svi smo mi junaci ako znamo zašto ustajemo. Pa to bi moj Mika Antić najbolje odgovorio kroz stihove „ ja uopšte mnogo volim da se igram ludosti….ja nisam za okretanje, ja sam za izokretanje. Kad ste vi zveckali zubima ja sam zvezdama zvonio“, kaže glumacMiodrag Miki Trifunov.

Published in Novosti

-Publika koja dolazi u pozorište je junak našeg doba, ali treba je dovesti više. Ovo je jedan divan prostor koji oplemenjuje, u kome se razmišlja, u kome se oseća, gde se energije i emocije direktno razmenjuju. Ta publika koja dolazi želi nešto da doživi, da se promeni, da se zapita. Svuda je oko dva posto konzumenata kulture. Moramo i mi umetnici dosta da se potrudimo da privučemo publiku. Jer kultura je dostupna svima, kaže glumac Ermin Bravo.

Published in Novosti

Probaćemo da nastavimo sa predstavama poput „Kavkaskog kruga kredom“, da se oslanjamo na estetiku Paola Mađelija i videćemo da li je to moguće, jer je Mađeli jedinstven, kaže glumac Ermin Sijamija.

Published in Novosti

Sramotno je to što nije pružena mogućnost mladim glumcima da rade. Onda imate situaciju da oni odlaze u inostranstvo, šamaraju tanjire po restoranima, a završili akademije, bili briljantni studenti. Ne znam šta će biti i kako će biti ako se ovakav trend nastavi, kaže Saša Torlaković, glumac i umetnički direktor NP Sombor.

Published in Novosti

-Prošle godine smo ovde bili sa predstavom Kad je Sombor bio Holivud, Kokana Mladenovića i na našu radost opet smo u Užicu. Ne možemo da kažemo da očekujemo nagrade ali se to prosto nameće jer je Tartif od svoje februarske premijere osvojio već 20 nagrada. Najvažnije je svakako, kako će publika da primi predstavu. Inače, ja jesam taze direktor ali nisam taze u ovom pozorištu. Moj stav je da tu dosta stvari dobro funkcioniše i nema razloga menjati ih. Cilj mi je da nastavimo u istom pravcu u kome idemo decenijama, kaže Bojana Kovačević, direktorka NP Sombor.

Published in Novosti

Za JPF Bilten reditelj Igor Vuk Torbica govori o iscenaciji "Tartifa" u kojoj je Dorina jedan od glavnih likova i zašto nije išao do kraja i napravio predstavu koja bi se zvala „Dorina“?
-Bez obzira na to što se mogu složiti sa tim da je ona jedan od centara cele predstave, ipak je Tartif mesto koje je, nažalost silom prilika, nametnuto kao tema i na kome se seku svi interesi i volje te grupe koju gledamo. Vreme je da lociramo probem, a heroji će nam se pokazati. Zato ostaje Tartif da svetli u mraku, a mi moramo da kažemo: “Ljudi, imamo veliki problem, a ne heroja“.

Published in Novosti

-Ima ih mnogo. Primetićete da baš ne prolaze dobro. Prolaze kao „bosi po trnju“. Ali baš zbog toga bi trebalo da ih čuvamo. Marija Lukić je junak našeg doba, čovek koji je završio u zatvoru kao „uzbunjivač“ je junak našeg doba! Dakle, postoje ljudi koji su dovoljno hrabri da ustanu i da dignu svoj glas protiv očigledno pogrešnog. A mi ćemo biti onoliko junaci, ili onoliko suprotno od toga, koliko budemo umeli da negujemo baš takve ljude, kaže glumica Hana Selimović za JPF Bilten.

Published in Novosti

U okviru pratećeg programa 24. JPF, na Maloj sceni NP Užice predstavljen je serijal autorke Olivere Milošević „Teatrologike“, koji se emituje na RTS-u. - Ima logike da nova sezona serijala „Teatrologike“ bude predstavljena baš na JPF, jer svi moji sagovornici imaju veze sa ovim festivalom. Neki su učestvovali, mnogi dobili nagrade, priznanja i ostavili snažan trag na Festival i publiku - kaže autorka serijala.

Published in Novosti

Kroz čitavu našu noviju istoriju vrtimo se poput glupog psa, koji juri sopstveni rep, kaže reditelj Kokan Mladenović

Published in Novosti

Ko je junak vašeg doba?

- Moja majka! Ona je nesretno izgubila život u ratu. Majke su junaci inače, sve majke. Kažu da su dvije najspominjanije riječi od starogrčke književnosti na ovamo: majka i sloboda. Majka je junak i u predstavi "Sjećaš li se Doli Bel" i našeg doba, kaže glumac Emir Hadžihafizbegović.

Published in Novosti

Mi smo generacija koja je potpuno drugačije gledala na junake, na svet oko nas. Bili smo veći entuzijasti, hteli smo da pokrećemo stvari. Ja sam nekad želeo da učestvujem u svim kulturnim zbivanjima, da igram u predstavama, da stvaram, da pokrećem svet, kaže glumac Mirsad Tuka.

Published in Novosti

Provokacije treba ostaviti za neka druga mesta. Pozorište treba samo da pokaže i ukaže prstom na neke stvari koje bi eventualno trebalo promeniti, kaže Irfan Mensur za Bilten JPF-a

Published in Novosti

Jedino lik koji igram pokušava da spase ono što se spasiti može u tom mraku i užasu, dok ostali likovi padaju sve niže i niže, kaže glumica Jelisaveta Seka Sablić.

Published in Novosti

Svoju misiju, u ovom srednjem dobu, vidim kao nastavljača neke svojevrsne baklje koju je zapalio Milivoje Živanović, preuzeo Ljuba Tadić, Bata, Pera, Mira, Olivera.... i onda se nadam da će već neko iz moje generacije prebaciti tu baklju na sledeće generacije, kaže za Bilten JPF-a jedan od naših najboljih i najangažovanijih glumaca srednje generacije, Dragan Mićanović.

Published in Novosti

Pozorište zahteva ozbiljnu posvećenost, disciplinu, mnogo odricanja, a to znači svakodnevne probe. Zato je svima, a posebno mladim glumcima, sve teže, kaže Marko Janketić

Published in Novosti

Druge festivalske večeri užička publika imala je priliku da gleda predstavu „Lorencačo“ JDP-a, za koju kritika između ostalog kaže da su u njoj angažovani trenutno najtraženiji domaći glumci. A jedan od njih je i Milan Marić, koji je do sada imao tri uloge na JPF-u u predstavama: "Zoran ĐinĐić"(2012),  "Priča o Vojniku"(2016) i "Zašto je poludeo gospodin R?" (2018).

Published in Novosti

Ocrtati zlo, dati njegov umetnički izraz, to znači istovremeno razobličiti ga, jer istinit odraz, a svaki umetnički rad takav mora da bude, po samom svom svojstvu umetničkoga, može zlo samo da razobliči. Gušiti zlo ćutanjem ili crno-belim deklaracijama, što je isto, znači zataškavati ga, dozvoliti mu da latentno traje, ubija i čeka trenutak mraka kada bi moglo da se nametne” - citirao je reditelj Boris Liješevć književnika Aleksandra Tišmu u intervjuu za BIlten br.3  XXIV Jugoslovenskog pozorišnog festivala.

Published in Novosti

Jugoslovenski pozorišni festival je od početka težio da svojim učesnicima, i umetnicima i publici, pruži neku vrstu utočišta i veru u humanost, pokušavajući da ukaže na sistemsku dehumanizaciju društva, kaže Nemanja Ranković, umetnički direktor NP Užice i JPFU, citirajući Brehta da “umetnost nije ogledalo koje odražava stvarnost, već je čekić da se ta stvarnost oblikuje“.

Published in Novosti

Za godinu dana izveli smo veliki broj interesantnih i retkih premijera, za koje vlada veliko interesovanje, kaže Ivana Vujić, upravnica Narodnog pozorišta u Beogradu.

Published in Novosti

Deo sam ovog društva spektakla, dakle pripadnik generacije koja ga je napravila. Mi smo deo tog globalnog sveta koji su napravili i google i facebook, mada pamtim i analogni sistem, kaže Milan Nešković, reditelj predstave koja je podigla zavesu XXIV Jugoslovenskog pozorišnog festivala "Bez prevoda".

Published in Novosti

Naš festival imaće smisla sve dotle dok pozorišni gledalac, prosečni Užičanin, kupuje ne baš jeftne ulaznice za predstave, kaže Zoran Stamatović, direktor Narodnog pozorišta Užice i Jugoslovenskog pozorišnog festivala "Bez prevoda".

Published in Novosti

Važno je da grad stoji iza festivala i nadam se da će narednih godina izdvajanja biti još veća, kaže gradonačelnik Užica Tihomir Petković

Published in Novosti

 

Mihailo Marković (1869-1946) nosio je nadimak Era tokom celog burnog života proživljenog u smutnim vremenima kada nije bilo sluha ni za život, a kamoli za glumu i pozorište. Mnogo je uradio kao „kazališni djelatnik“, uvek na najvišim položajima, a njegova biografija zabeležena u “Hrvatskom biografskom leksikonu” bogata je poput Krležine i drugih velikana hrvatske pozorišne umetnosti. Novinar Zoran Žeravčić koji istražuje život Mihaila Markovića Ere ili Mike, kako su ga još zvali, uvidom u dokumenta do kojih je došao ocenjuje da je on prvi i do danas najznačajniji pozorišni radnik u istoriji ovog grada.

Published in Novosti

Jugoslovenski pozorišni festival poznat je po odabranim predstavama koje u svojim ansamblima imaju plejadu dobrih i popularnih glumaca, tako da nije neobično da u toku festivalskih dana užičke ulice postaju crveni tepisi po kojima hodaju glumačke zvezde. Ipak, veliko iznenađenje Užičana ove godine izazvao je dolazak proslavljenog glumca Rada Šerbedžije, čija je supruga, rediteljka Lenka Udovički predsedavala stručnim žirijem. Festival se već zahuktao, kada su sve glave u gledalištu, nakon četvrte takmičarske predstave “Zašto je poludeo gospodin R?” u produkciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta, počele da se okreću ka jednoj tački i komentarišu pojavu slavne ličnosti.

Published in Novosti